Jihomoravský kraj se dle počtu návštěvníků opět umístil jako nejvyhledávanější region hned po Praze. Český statistický úřad v pátek 8. 11. zveřejnil data návštěvnosti hromadných ubytovacích zařízení za třetí čtvrtinu roku, čili naše nejsilnější měsíce červenec, srpen a září.
Jižní Moravu v tomto období navštívilo bezmála 826 tisíc turistů, což je o 5 % méně než za stejný časový úsek v loňském roce. Po Češích šlo nejčastěji o Poláky a Slováky.
Díky informacím od mobilních operátorů máme k dispozici také data, která nám dávají detailnější pohled na distribuci a pohyb návštěvníků v regionu.
„V loňském roce jsme analyzovali obecná data mobilních operátorů, kde standardně vycházelo, že celková návštěvnost našeho kraje je zhruba čtyřnásobně vyšší, než ukazují statistiky z hromadných ubytovacích zařízení. Rozhodli jsme se proto už tyto údaje dále nesledovat a raději se zaměřit na chování návštěvníků v dané destinaci. Zajímalo nás, jak tráví čas na jižní Moravě, jaké jsou jejich trasy a odkud k nám přijíždějí,“ rozvádí Martina Grůzová, ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava, důvody, proč nás právě tato data zajímaly.
Podle těchto dat tvoří celou třetinu všech návštěvníků obyvatelé Prahy a okolí. Asi jednu čtvrtinu tvoří Slováci a více než jednu šestinu lidé z Ostravska. Výrazně jsou zastoupeni také Poláci a turisté z Hradecka a Pardubicka. Němci tvoří pouhých 5 % a Rakušané 3,5 % návštěvnosti Jihomoravského kraje. V letní sezóně byly cílem jejich cest tradiční prázdninové lokality jako Brno, Mikulov, Znojemsko, Lednicko a Valticko, Pasohlávky, Věstonicko, Modré Hory a Vranovsko. Zahraniční návštěvníci více preferují Brno, Mikulovsko přitahuje nadprůměrnou pozornost Poláků a Lednicko-valtický areál zase Slováků a Znojemsko Rakušanů a Němců.
„Zajímavé je, že 2/3 návštěvníků zůstávají v místě přenocování a na delší výlet nevyrážejí, což koresponduje i s poměrně vysokým zastoupením návštěvníků s jedním přenocováním, kteří tvoří 59 % turistů. Z hlediska původu návštěvníka jsou největšími výletníky Slováci, naopak nejméně vyjíždějí do okolí Poláci,“ přibližuje Martin Šauer z katedry regionální ekonomie Masarykovy univerzity, který se dlouhodobě zabývá problematikou signalizačních dat.
Letos jsme spustili také projekt MojaKarta. Jde o aplikaci, která nabízí výhody při ubytování v partnerských zařízeních po alespoň dvě noci. Cílem bylo zvýšit podíl návštěvníků, kteří na jižní Moravě stráví delší dobu a podpořit místní atraktivity. Letošní pilotní provoz primárně cílil na návštěvníky z tuzemska a ze Slovenska. Dosavadní data o využití karty ukazují, že MojaKartu si nejčastěji registrovali lidé ze severní Moravy, Vysočiny a celé jižní Moravy, významně jsou zastoupené jižní a západní Čechy a také Slovensko.
„V první půli sezony lákaly držitele MojaKarty spíše zážitkové turistické cíle jako Kinderwelt nebo Terra Technica v Hatích, Aqualand Moravia nebo Levandulová farma, od srpna se karty využívaly v tradičních institucích jako třeba Hradební opevnění ve Znojmě. Průměrně turista na návštěvu jedné atrakce ušetřil 122 Kč, tedy zhruba 500 Kč na čtyřčlennou skupinu,“ vysvětlila Halka Horká, která se o projekt MojaKarty stará.
K začátku listopadu si kartu zaregistrovalo 2 653 osob. Lidé s aktivovanou kartou průměrně přespávali na jižní Moravě 4 noci, nejčastěji to byli 2 dospělí a 1 dítě, jejich průměrný věk byl 45 a 10 let. „Pozorujeme, že lidé už znovu začínají plánovat dovolené a výjezdy, protože po zářijovém a říjnovém útlumu v registracích se průměrné denní a měsíční počty znovu zvedají a jen od začátku listopadu se registrovala téměř stovka nových držitelů, což jsou podobná číslům jako při rozjezdu karty v dubnu,“ doplňuje na závěr Halka Horká.